De ambities van Jobmatix: “Binnen 3 jaar de grootste in Europa” 

133 vacatures per 100 werklozen. Een unieke situatie die de druk op recruiters verhoogt. Oplossingen om slimmer te werken zijn harder nodig dan ooit, tijd is tenslotte ons meest waardevolle valuta. Eén van de oplossingen biedt Wiebe Mulder, oprichter van Jobmatix. Door zijn tool kunnen recruiters op 30 jobboards schaken. En er is meer.

Het ontstaan van Jobmatix

Concordiastraat 12a, Breda. Daar staat in 2016 de wieg van Jobmatix – als kindje van EXENZO. “Met EXENZO ontwikkelden we jobboard software voor vakbladuitgevers.”, legt Wiebe Mulder, oprichter van Jobmatix uit, “Met de software was het voor recruiters makkelijker om via vakbladen meer sollicitanten te benaderen. We boden recruiters bereik in een niche om de latente professional te bereiken.”

EXENZO is niet alleen interessant voor recruiters. “Je kunt je voorstellen dat het voor bedrijven in een niche een interessant netwerk van jobboards was om te adverteren.”, vult Wiebe aan.

Het is de opstap naar Jobmatix, een startup die ontstaat door de vraag bij klanten van EXENZO. “Stel dat je een recruiter bent die op meerdere jobboards advertenties heeft. In de meeste gevallen moet je die advertenties handmatig bijhouden. Dat is onbegonnen werk.”

Wiebe neemt een proef op de som en kruipt in de huid van een recruiter: “Ik ging zelf handmatig 300 advertenties beheren. Dat is niet te doen. Je raakt het overzicht volledig kwijt, maar er moeten wel vacatures ingevuld worden.”

Een Minimum Viable Product van ‘duct tape’

Wiebe en zijn compagnons Koen Blokland Visser en Jan Willem Wilms willen een oplossing bieden. Ze zoeken naar manieren om performance jobboards samen te voegen. “Performance jobboards zijn vacaturebanken die ‘prestatie’ als verdienmodel gebruiken. Cost-per-click in plaats van een vast bedrag per geplaatste vacature. De meest bekende in Nederland is Indeed.”

Tijdens hun onderzoek zien ze een kans aan de horizon: “Er waren tools, maar het overgrote deel was Amerikaans. Een Europees alternatief was er nauwelijks.”

Ze springen in het gat en ontwikkelen een Minimum Viable Product – een basisproduct voor het probleem: “Qua backend zat Jobmatix 1.0 met duct tape aan elkaar. Recruiters konden hun vacature tegen een bedrag boosten. Daar komt ook de naam vandaan.”

Welke oplossing biedt Jobmatix?

In vaktermen: Programmatic Job Marketing. In mensentaal: “We bieden recruiters in de arbeidscommunicatie de mogelijkheid om op meer jobboards te schaken. We geven inzicht in alle relevante statistieken”, legt Wiebe uit. “Want prioriteiten stellen is soms lastig in recruitment. In sommige branches is een conversie van 4 sollicitanten veel, terwijl in andere branches 4 sollicitanten weinig is.”

De oplossing wordt veel gevraagd. “We schrokken een beetje van het succes.”, geeft Wiebe toe, “Het was ‘per ongeluk’ een schot in de roos en er kwamen veel recruiters via-via binnen.”

Het onderscheidende van Jobmatix vangt Wiebe in twee zinnen: “Recruiters kunnen met één klik resultaten van 30 jobboards ontvangen. We bieden resultaat, inzicht, gemak en controle.”

Een herhaalbaar en schaalbaar verdienmodel

De missie van een startup is het vinden van een herhaalbaar en schaalbaar verdienmodel. Schaalbaar betekent dat je geen extra kosten maakt per nieuwe klant. Herhaalbaar betekent dat je zeker weet dat iedere klant op dezelfde manier de oplossing afneemt. Cruciaal om door te groeien. Jobmatix nadert dit kantelpunt, een reis vol hobbels.  “We hebben ons verdienmodel 2 keer gepivot. Testen of het herhaalbaar en schaalbaar is. Nu we op het punt staan de trossen los te gooien zijn we nog aan het finetunen.”

Bij het finetunen hoort een rebranding. Wiebe en z’n team voerden recent een naamwijziging door: Jobboost werd Jobmatix. Een keuze die past bij de stip aan de horizon.

“Hocus, pocus, keep your focus.”

De reis naar een herhaalbaar en schaalbaar verdienmodel is een weg met uitdagingen. Een stip aan de horizon helpt Wiebe en collega’s om koers te houden: “Hocus pocus, keep your focus. Als startup ondernemer wil je op 7 borden schaken. Aan het begin ben je ondernemer, specialist en de loodgieter die een lekkende dakgoot repareert.” 

Op de vraag wat Wiebe anders had met Jobmatix gedaan is hij stellig: “Meer investering vragen. We hadden al commitment, bestaande klanten van EXENZO gebruikten het al. Met meer kapitaal hadden we minder trucjes hoeven bedenken die voor omzet zorgden.”

Het succes van Jobmatix
Wiebe, Koen en Jan Willem zijn een geoliede machine. Ze weten wat ze aan elkaar hebben. Volgens Wiebe een cruciale factor voor succes: “We hebben alle drie verschillende kwaliteiten. Ik zet bijvoorbeeld de stip aan de horizon en windt er geen doekjes om. Inmiddels zijn we zo op elkaar ingespeeld dat er een synergie is ontstaan.”

“We zijn over drie jaar de grootste van Europa.”

Het is het ultieme doel van Jobmatix. Ambitieus? Absoluut, maar Wiebe is stellig: “Shoot for the stars. We mogen in Nederland vaker het hoofd boven het maaiveld steken. Ambitieuze doelen uitspreken.”

“Door een ambitieus doel te stellen verander je je mindset. Er gaat ongetwijfeld iets mis, maar door het grote doel in het vizier te houden hou je het beter vol. De grootste uitdaging binnen het ambitieuze doel is het plannen maken. Slimmer werken in plaats van harder.”

Een andere uitdaging zit in de ‘vloek van kennis’: “In onze niche zijn we top 3 van de wereld, een plek die we hebben bemachtigd door onze expertise. Alleen soms is het lastig om een ‘Kennisbrug’ te slaan tussen Jobmatix en een persoon die weinig kennis over onze niche heeft. Kortom; hou het simpel.”

Het Market Readiness Program
Wiebe en zijn team nemen deel aan het Market Readiness Program via de Brabantse Ontwikelingsmaatschappij. Hij start sceptisch, maar die tendens draait 180 graden: “We bevinden ons met Jobmatix in een niche en ik was er niet zeker van of het programma zou helpen. Het is Stephan geweest die kansen zag en ons op weg heeft geholpen.”

Wat is de belangrijkste les? “Zorg dat je met zo min mogelijk effort aannames valideert en je onderbuikgevoelens hard maakt. Dat valt te leren. ”

De tip van Wiebe

“Hou vol. Verzamel mensen om je heen waardoor je door blijft gaan. En durf keuzes te maken die pijn doen, maar je harder laten groeien.”

Lees meer Startup Stories:

  1. Ayushman Talwar bouwt met HableOne een brug voor slechtziende mensen
  2. De missie van Plinkr: “Iedereen in Nederland financieel redzaam”
  3. De weerstations en bodemvochtsensoren van AgroExact helpen boeren optimaal beregenen
  4. Bluetick bouwt aan de ‘Google voor Juristen’
  5. Hoe de geprinte 3D-filters van AddCat de lucht 95% schoner maakt
  6. De Nieuwe Melkboer verandert de wereld van melk en zuivel
  7. De ambitieuze vonk van Spark: “Een wereldwijd energienetwerk voor iedereen.”
  8. Carbyon zuivert de ozonlaag en zorgt voor hernieuwbare energie
Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Tjeerd Leendertse

Content Developer bij Gritd

Artikelen: 13

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden

Meld je alvast aan voor nieuwe Startup Development Report 2022.

Download report
Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 2.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 1.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.