De missie van Plinkr: “Iedereen in Nederland financieel redzaam.” 

“Stuur je een Tikkie?” In 2022 is het misschien het meest verstuurde groepsappje. Tot 2015 zou de ander je fronsend hebben aangekeken. In de afgelopen jaren richten banken zich meer en meer op tech. Tikkies, internetbankieren en beeldbellen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Het maakt het leven makkelijker. Voor de meesten dan.

“Ik zag dat een deel van mijn klanten er niet blij van werd.” Aan het woord is Floris Went, oprichter van Plinkr. Hij werkte jarenlang voor een bank in Eindhoven Woensel. “Je zag die mensen het steeds moeilijker krijgen. Ze krijgen het gevoel dat technologie steeds meer van hen verwacht, in plaats van andersom.” 
 
Hij ziet een duidelijke mismatch tussen fintech en deze groep mensen. Hij vertrekt bij de bank en samen met z’n broer en vrienden begint hij te bouwen aan een budgetmanagementtool: Plinkr 1.0. 

Plinkr 1.0

Hoewel de doelgroep divers is, keert één overeenkomst terug. Veel mensen die financiën lastig vinden worden ondersteund door een hulpverlener. Maar ook veel van deze hulpverleners hebben moeite met de complexiteit van geldzaken en administratie. 

De eerste versie van Plinkr is een stap in de goede richting. Maar de oplossing is nog niet schaalbaar of herhaalbaar. De verschillende soorten hulpverleners hebben andere behoeftes. Het opzetten van een aankoop- en implementatieproces dat voor iedere organisatie precies hetzelfde is, lukt nog niet. 

Gemeentes zijn de inspiratie voor Plinkr 2.0

De rol van gemeenten bij financiële hulpverlening is groot. Een bezuinigingsronde van ‘Den Haag’ zorgt er in 2015 voor dat gemeenten dit op hun bordje krijgen. Financiële hulpverlening wordt gedecentraliseerd, terwijl een blauwdruk of best practice ontbreekt. De taken en activiteiten worden ondergebracht bij veel verschillende organisaties. 

“Gemeenten hebben allemaal een eigen manier van werken als het gaat om financiële hulp. Het is bovendien lastig om armoede en schulden integraal op te lossen: wie doet wát, en hoe zorgen we ervoor dat we elkaar op tijd vinden?”, zegt Niels Pel, collega van Floris. 

Het ontwikkelen van een oplossing die helpt om regie te houden over de verschillende organisaties en activiteiten is complex. Dit vraagt tijd, experimenten en voortschrijdend inzicht. “Een belangrijke schakel binnen de decision making unit van de gemeente is de beleidsadviseur. Die krijgt alleen doorlopend te maken met acute dossiers, zoals nu bijvoorbeeld de toeslagenaffaire, de vluchtelingen uit Oekraïne en de energietoeslag die lokaal geregeld moet worden”, vult Floris aan. 

Lokale knelpunten blijven daardoor op de plank en er mist een platform waar iedereen met dezelfde behoeftes op terug kan vallen. Denk aan het aanvragen van toeslagen, een aanvraag bij de Voedselbank of het tijdig starten van een schuldhulptraject. Floris en Niels zien een kans. Deze keer mét herhaalbaar en schaalbaar business model. 
 
Plinkr 2.0 is geboren.

Het krijgen van commitment van de ideale klant  

Het krijgen van commitment is cruciaal. Met commitment bedoelen we ‘betalende klant’, de earlyvangelist die voor een oplossing betaalt. Het is de derde mijlpaal van het StartupFramework. 
 
Niels en Floris ontdekken die door aannames te valideren bij hun ideale klant, maar hoe bepaalden ze hun ideale klant? 
 
“Toen we wisten dat het probleem over de organisaties heen bestond hebben we een lijst van 50 gemeenten gemaakt en die gebeld. Dit zijn vooral kleinere tot middelgrote gemeenten, omdat G4-gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) dit door hun schaal intern goed kunnen organiseren.” 
 
Commitment krijgt Plinkr van de gemeentes Zaanstad, Eindhoven en Doetinchem. Ze bouwen nu samen met Plinkr aan een écht werkende oplossing. Deze drie gemeenten staan dan ook op de lijst van ideale klanten. Geen toeval, want door veel te praten met gemeentes ontdekken Niels en Floris een collectief probleem waarvoor ze bereid zijn te betalen om het op te lossen. “Onze kracht is het verbinden van hulporganisaties binnen een gemeente. Wij bieden een oplossing die in iedere gemeente in te zetten is.”

Wat is het ultieme doel van Plinkr?  

“Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat iedereen financieel redzaam wordt”. Dit houdt in dat mensen zelf doen wat ze zelf kunnen, en hulp weten te vinden bij de dingen die ze niet zelf kunnen.”

Hoe bereikt Plinkr het ultieme doel?

“Als alle gemeentes klant bij ons worden”. Een korte lach onderbreekt de serieuze toon. “Nee, het is een onwijs groot en complex probleem. Een op de drie huishoudens heeft betalingsachterstanden. Als we willen kunnen we anderhalf uur volpraten over fundamentele oplossingen. Met Plinkr willen we vooral een bijdrage leveren aan het tegengaan van armoede en de schuldenproblematiek in Nederland doordat we praktisch inzetbare oplossingen ontwikkelen die overal inzetbaar zijn.” 
 
Bovendien worden er volgens Niels en Floris de laatste vijf jaar positieve stappen gezet. “Dit is het eerste kabinet dat een minister voor Armoedebeleid heeft aangesteld. Dat zegt veel.”

“Praat met je ideale doelgroep”

Niels en Floris volgden het Investor Readiness en Market Readiness Program van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij. Twee verschillende programma’s. De ene om financiering op te halen, de tweede om de markt te valideren. Wat hebben ze geleerd?  
 
“Als je twee keer ‘denkt’ in één zin gebruikt weet je het niet zeker en moet je onderzoeken of je aannames valide zijn. Dit kan alleen door veel mensen in de sector te spreken die het probleem ervaren. Zo ontstaan nieuwe ideeën die steeds beter aansluiten bij het probleem. Praat met je doelgroep.”

De tips van Niels en Floris

Floris: “Word niet verliefd op jouw product, word verliefd op het oplossen van het probleem van je klant. Anderen zijn nooit zo verliefd op jouw product als jijzelf.” 
Niels: “Einstein zei ooit: Als ik een uur heb zoek ik 55 minuten naar het probleem en 5 minuten de oplossing. Weet wat het échte probleem is.”

Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Tjeerd Leendertse
Content Developer bij Gritd
Artikelen: 2

Geef een reactie

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 2. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van deze training.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.