LightDrop biedt met HDQR-code een oplossing voor data delen in de zorg. 

Stel dat je een wond hebt en naar het ziekenhuis moet. De behandeling start en meerdere zorgverleners zijn betrokken. Het ziekenhuis, thuiszorg, de huisarts en eventuele mantelzorger. Ze willen zien wat het ziekenhuis heeft genoteerd. Er is één drempel: ze kunnen niet of niet makkelijk in jouw dossier. De HDQR-code van LightDrop werkt aan een oplossing. Sterker nog: de eerste pilot gaat van start.

LightDrop begint aan de lunchtafel.
“Het idee van LightDrop begint met Erno Langendijk en oud-collega’s. Technische ex-collega’s die ooit samen voor Philips werkten.”, vertelt Patrick Moreu, co-founder van LightDrop. “Tijdens een lunch brainstormden ze over de mogelijkheden van tech. Ze filosofeerden of het mogelijk was om via de camera van een telefoon veel data te kunnen delen.”

Ze schrijven ‘een code’ om de technische haalbaarheid te testen. In de zomer van 2021 lukt het om een werkbare code te schrijven en de tech werkend te krijgen. Het ís technisch haalbaar, maar het is “een prototype van spaghetticode.”

Dat stelt Erno en zijn team voor twee uitdagingen: “We moesten eerst zorgen dat de code ‘schoon gemaakt’ werd en mobiel beschikbaar was. Het tweede was het vinden van de doelgroep die zit te wachten op onze oplossing.”

Een eerste pilot bij een ziekenhuis

LightDrop staat op het punt  om een pilot te draaien bij een groot ziekenhuis, afdeling wondzorg. “In de gezondheidszorg is het uitwisselen van informatie een complex probleem. Zorginstellingen hebben een eigen manier van werken en verzamelen data in zogenaamde silo’s. Door wetgeving en andere werkwijzen – zoals andere clouds waar een patiënt geen toegang tot heeft – missen andere betrokken zorgverleners belangrijke informatie.”

En er is nog ‘iets’ wat patiëntgegevens delen lastig maakt: “De silo’s spreken allemaal een andere taal. Lastig voor betrokken partijen, want hoe kun je een wond genezen als je niet exact weet waar de andere zorgverlener over praat?”

Het verschil met een QR-code

Met een QR-code kun je een link delen, maar wat maakt de HDQR-code anders? “Het grote verschil is dat je meer informatie kunt delen en niet afhankelijk bent van de cloud waar een QR-code naar linkt.”

“De grote beperking van een QR-code is dat je maar een paar KB kunt delen. Qua tekst is dit best veel, je kunt zonder problemen een link delen. Maar als die link gekoppeld is naar een API waar een patiënt geen toegang tot heeft, kun je alsnog de relevantie informatie over een wond niet delen met andere zorginstellingen. Met LightDrop wordt een patiënt de verbinding tussen verschillende silo’s.”

Toch is de techniek áchter de HDQR-code anders: “Je kunt het plat uitleggen dat we met de techniek meerdere QR-codes achter elkaar plakken en zodoende meer informatie kunnen delen, Feitelijk tonen we een datamatrix met meerdere gepatenteerde algoritmen.” De naam en het uiterlijk zijn een logische keuze: “Iedereen kent de QR-code. Het zorgt voor herkenning.”

“Tech zoekt probleem.”

Normaal gesproken begin je als startup met een probleem dat je kunt oplossen. LightDrop draait dit om, wat voor een extra uitdaging zorgt: “Het was geen techniek zoekt oplossing, maar tech zoekt probleem. We hadden de technische haalbaarheid aangetoond, maar wie heeft een urgent probleem? Wie zit te wachten op onze oplossing?”

Op dat moment attendeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) Patrick op het Market Readiness Program: “Het was de perfecte timing en liep parallel aan de uitdaging die we op dat moment hadden. We zochten een doelgroep, een markt waar we waarde kunnen leveren. Het MRP heeft hierbij geholpen”

De methodiek die je met het Market Readiness Program geeft Patrick en consorten de juiste richting: “Door te weten hoe je een earlyvangelist vindt, kwamen we uiteindelijk bij gezondheidszorg en een enthousiast ziekenhuis uit.”

“En het belangrijkste: ik leerde om naar de markt te luisteren. Als startup ondernemer ben je snel overtuigd van jouw oplossing en product. Maar wat als je markt daar geen behoefte naar heeft? Je moet goed kunnen luisteren om de relevantie van je probleem aan te tonen. Om er uiteindelijk geld mee te verdienen.”

“In de libraries van Apple en Google.”
Het ultieme doel van LightDrop is opgenomen worden in de QR-bibliotheken van Apple (iOS) en Google (Android). “De scanner op je telefoon bevat meerdere QR-code versies. Als het lukt in hun ’libraries’ te komen, ontdekken we pas écht de potentie van de HDQR-code.”

Wat is er nodig om dit doel te bereiken? “Het aantonen van relevantie. Dit doen we nu in de gezondheidszorg. Een tweede doelgroep is defensie.” LightDrop levert voor hen op een andere manier waarde: ”Het verschil tussen het op te lossen probleem is dat het in de zorg om gemak gaat en bij defensie om veiligheid. Als militair wil je gevoelige informatie kunnen delen, onzichtbaar en zonder handshake. Met LightDrop maken we het mogelijk maken om offline en tussen verschillende operating systems, veel data te delen.”

De tip van Patrick
Kijk naar programma’s als het Market Readiness Program. Als startup heb je 1001 dingen te doen, er is tijdsdruk, maar toch raad ik startups aan om onderzoek te doen naar beschikbare programma’s.”

Meer Startup Stories lezen?

  1. Ayushman Talwar bouwt met HableOne een brug voor slechtziende mensen
  2. De missie van Plinkr: “Iedereen in Nederland financieel redzaam”
  3. De weerstations en bodemvochtsensoren van AgroExact helpen boeren optimaal beregenen
  4. Bluetick bouwt aan de ‘Google voor Juristen’
  5. Hoe de geprinte 3D-filters van AddCat de lucht 95% schoner maakt
  6. De Nieuwe Melkboer verandert de wereld van melk en zuivel
  7. De ambitieuze vonk van Spark: “Een wereldwijd energienetwerk voor iedereen.”
  8. Carbyon zuivert de ozonlaag en zorgt voor hernieuwbare energie
  9. De ambities van Jobmatix: “Binnen 3 jaar de grootste in Europa.”
Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Tjeerd Leendertse

Content Developer bij Gritd

Artikelen: 13

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden

Meld je alvast aan voor nieuwe Startup Development Report 2022.

Download report
Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 2.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 1.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.