Bluetick bouwt aan de ‘Google voor Juristen’

“Een goed begin is het halve werk.” Een bekend gezegde, een cliché, maar een cliché is niet voor niks een cliché. Voor een jurist is een goed begin meer dan het halve werk. Een advocaat heeft één taak: een standpunt met argumenten verdedigen en hoe meer argumenten, hoe beter. “Eén bron is geen bron”.

“Bedenk een data-gedreven oplossing”

Dat is de opdracht die Koen Aarns, Kasper Kooijman en Thijs Kranenburg – studenten Data Science aan de Jheronimus Academy –  in 2019 krijgen. Zonder probleem geen oplossing en ze gaan op zoek: “Een vriendin van ons is jurist en zij kaartte een probleem aan. Tijdens het voorbereiden van een zaak kost het veel tijd om relevante stukken in jurisprudentie te vinden.”

Jurisprudentie is een verzameling dossiers van alle uitspraken in een rechtszaal. Die kun je zelf downloaden via Rechtspraak.nl. Doe dit en je ontdekt snel dat de meest simpele dossiers uit meer dan één a4’tje bestaan. Tel hierbij op dat de Rechtspraak ruim 600.000 uitspraken heeft gepubliceerd én dat dit slechts 4 to 6% van alle uitspraken is.

De vraag naar Bluetick’s oplossing is groot

Koen en zijn compagnons gebruiken hun vriendin als hoeksteen. Bij haar vinden ze een probleem dat om een oplossing vraagt. Ze komen in contact met tien advocatenkantoren. Zonder product, maar met een idee en Powerpointpresentatie. Het is een voltreffer:

“Zeven van de tien juristen ervaarde het probleem en wilde een oplossing. Het verraste ons, omdat het niet een branche is die heel erg open staan voor verandering.”

70% die het probleem ervaart én een oplossing wil. ‘Officieel’ geen problem-solution fit – 80% is het magische getal – maar in deze branche kun je voorzichtig aannnemen dat het een collectief probleem is.

De eerste versie van Bluetick

“Op het moment dat we begonnen waren er twee zoekmachines, maar die zochten letterlijke overeenkomsten. Ons algoritme neemt de context mee tijdens het zoeken. Neem bijvoorbeeld ‘staking boeren’. De twee bestaande zoekmachines zochten naar de exacte overeenkomst, maar ‘staking landbouw’ werd bijvoorbeeld nog niet meegenomen, terwijl dat wel relevant is.”

De technologie van Bluetick zoekt de letterlijke overeenkomst én de verschillende betekenissen van woorden.

Wat is het geheim van Bluetick? Het antwoord is hot topic: Artificial Intelligence. Kunstmatige intelligentie. Om nog specifieker te zijn: Natural Language Processing. Mag je direct weer vergeten.

Van beperking naar samenwerken met Sdu

“De mogelijkheden van de eerste versie waren beperkt. Omdat we alleen toegang hadden tot Rechtspraak.nl was het aantal dossiers in Bluetick’s zoekmachine gelimiteerd.” Ze gaan naar de tekentafel en gaan in gesprek met Sdu – de uitgever achter één van de twee zoekmachines. “Door samen te werken met Sdu is het aanbod content dat we samen aan kunnen bieden groter.”

Hoe werken Sdu en Bluetick samen? Ze lijken concurrenten. Toch weten de partijen elkaar te vinden met een API: Application Programming Index.

Een API zorgt ervoor dat een koppeling tussen twee systemen mogelijk is: de zoekalgoritmes van Bluetick en de content van Sdu. Een jurist geeft een ‘boodschappenlijstje’ mee aan de API en die komt terug met relevante teksten om een zaak voor te bereiden. Bluetick verzorgt de tech, Sdu de ‘supermarkt’.

Hoe hielp het Investor Readiness Program bij de groei van Bluetick?

Koen en consorten volgen via de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) het Investor Readiness Program en werden gefinancierd door Horizon Flevoland. Hoe hebben zij de drie data scientists geholpen?

“Valideer het probleem bij meerdere potentiële klanten. Stel vragen, maak aannames en kijk of de meeste klanten het probleem ervaren én een oplossing willen.”

Eén van de onderdelen van de training is het maken van een ‘target list’ – potentiële klanten. “Dat was best lastig”, zegt Koen: “We kregen tijdens het programma de tip om aan het eind van ieder gesprek met een potentiële klant deze twee vragen te stellen:

1) Mag ik je nog een keer bellen?

2) Ken je nog meer mensen die met ons willen praten?”

Uiteindelijk praten ze met 150 potentiële klanten, een paar procent gaat Bluetick gebruiken.

Het ultieme doel van Bluetick

“Iedere jurist in Europa geen problemen met content vinden, maar dat begint in Nederland. Eerst moeten we in Nederland bekender worden.”

Bluetick 3.0?

Bluetick 1.0 was in eigen beheer, maar had beperkingen. Bij Bluetick 2.0 verzorgen Koen, Thijs en Kasper de technologie. Wat zijn de plannen voor Bluetick 3.0?

“We werken continu aan ons algoritme. We willen de techniek slimmer maken door het zichzelf uit te laten leggen. Bijvoorbeeld door inzicht te geven in waarom het suggesties doet voor content, als een soort relevantieprofiel.”

De tip van Koen:

“Vind de balans tussen je visie en het probleem van de klant. Blijf een beetje eigenwijs én sta open voor ideeën.”

Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Tjeerd Leendertse

Content Developer bij Gritd

Artikelen: 12

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden

Meld je alvast aan voor nieuwe Startup Development Report 2022.

Download report
Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 2.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 1.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.