De weerstations en bodemvochtsensoren van AgroExact helpen boeren optimaal beregenen

“Wat een weertje, hé.” Hoe komt het dat het weer ons favoriete gespreksonderwerp is? Een gokje: Iedereen ervaart het. Zonnige dag en je kunt de klok erop gelijk zetten dat we massaal de picknickmand naar het park meenemen. Maar wat als het regent? Hard waait? Een lokale plensbui? Voor een boer is die kennis belangrijk, want wanneer moet je beregenen? 

Van passie naar probleemoplosser 

De wieg van AgroExact staat in Almkerk: “Niek is gefascineerd door weer en bouwde zelf een weer-website om het weerstation in zijn achtertuin.” Aan de andere kant van de tafel zit Sven Boogaard, één van drie oprichters van AgroExact. “In die tijd konden we precies zien wie het lokale weerstation bezochten.”   

Het zijn boeren die terugkeren bij de plaatselijke weer-website van Niek. De waarom heeft weinig uitleg nodig. Een eeuw geleden was de keten tussen boer en etende burger veel korter. De tussenkomst van supermarkten en ‘Jobs to be Done’ zorgen voor kleinere marges voor de boeren.   

Het prototype van AgroExact

Kort daarna bouwen Sven, Niek en Thomas een prototype van het AgroExact weerstation. Drie boeren waren bereid om hiervoor te betalen en de jeugdvrienden verder op weg te helpen met de geboden oplossing. Ze laten commitment zien, een belangrijke mijlpaal van het StartupFramework: “Andere oplossingen kostten toen ongeveer €5000,-. Een flinke rib uit het lijf van een boer, zeker met kleine marges.”

De kostbare inspectie rondes    

De  ideale klant van AgroExact – de earlyvangelist – is een akkerbouwer met percelen verspreid over een groter gebied. Een agrariër die vooruitstrevend is en innovatie gebruikt om efficiënter en duurzamer gewassen te telen. “Inmiddels zien we steeds meer boeren volgen. Ze zien een weerstation bij de buurman en willen ‘het’ ook.”   

Belangrijke winst voor boeren is de tijd die ze besparen. “Als boeren willen controleren wat er op het land gedaan kan worden zijn ze zomaar een paar uur kwijt aan het inspecteren van verschillende percelen.” Met de lokale weermetingen van de weerstations kunnen ze op afstand al zien waar het veel geregend heeft, of waar de weersomstandigheden een bepaalde bewerking toestaan.  

Het weer wordt wispelturig

Herinner je Dudley, Eunice en Franklin nog? Of de bakken met regen die begin april uit de lucht vallen? Je zou zeggen dat de akkers voldoende water hebben. Het tegendeel is waar. “Het weer wordt extremer”, zegt Sven, “We kunnen ‘teveel water’ bij grote regenval nog niet opvangen zodat er voldoende water is voor extreme droogte. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker dat gras – dat kort op het oppervlak groeit – een beregeningsbeurt nodig heeft. ”

De drie kansen voor de bodemvochtsensoren van AgroExact 

Het lastig in te schatten optimale beregeningsmoment en hoeveelheid zorgt voor drie punten waarop AgroExact waarde toevoegt.  
1. Door inzicht in de daadwerkelijke droogte in de bodem kun je inschatten of je nog ruimte hebt om een verwachtte bui af te wachten, en als de bui dan valt kun je een kostbare beregeningsbeurt uitsparen 
2. Te laat beregenen betekent is erg slecht voor de groei, met kans op misoogst  
3. Te veel beregenen is onnodig kostbaar, spoelt mineralen uit en slaat de bodem dicht.  
“De beregeningsinstallaties draaien vaak op diesel. Als je een beetje het nieuws hebt gevolgd weet je dat dieselprijzen torenhoog zijn.” 

Het gevolgde programma 

Sven, Niek en Thomas volgen het Investor Readiness Programma van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM). Tijdens het programma groeit AgroExact als kool en inmiddels gebruiken “boeren door heel Nederland onze app en sensoren. Per dag kijken ze meerdere keren in de app om de stand van zaken te bekijken.” 
 
Maar hoe heeft het programma AgroExact geholpen? “Geluk speelt een rol bij ondernemen, maar we wilden het succes van AgroExact daar niet te veel vanaf laten hangen. Het programma heeft geholpen om beargumenteerde keuzes te maken. We hebben veel met potentiële klanten gepraat om het échte probleem te ontdekken en of de meeste potentiële klanten hetzelfde probleem ervaren.”

Het ultieme doel van Agroexact

“Dat AgroExact bijdraagt aan een bedrijfsvoering van de boer die voldoende marge oplevert en leuk blijft.”

Hoe bereiken ze dat doel?

“Het moet leuk blijven voor de boer. Door te helpen met tijd besparen blijft er meer tijd over voor andere leuke dingen. Om een goede marge te behalen helpen we de efficientie verhogen en zorgen we voor een  lage drempel om in te stappen. Met onze aanpak hoeft niet elke boer een eigen weerstation aan te schaffen.

De tip van Sven

“Zorg dat je 100% zeker weet dat je het beste alternatief voor het probleem biedt: een problem-solution/fit. En ontwikkel een herhaal , -en schaalbaar verkoopmodel”

Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Tjeerd Leendertse
Content Developer bij Gritd
Artikelen: 9

Geef een reactie

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 2.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 1.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.