De Nieuwe Melkboer verandert de wereld van melk en zuivel

Plantaardig is ‘boom-ing business’. De omzet van de sector verdubbelde in 5 jaar en je ziet steeds meer sojaproducten in de koelkast. Bij soja denk je snel aan tropische oorden als India, Brazilië en Argentinië. Dat je voor soja geen wereldreis hoeft te maken bewijzen Tom en Bart Grobben van de Nieuwe Melkboer. Zij verbouwen hun soja voor de melk– officieel ‘sojadrink’ – gewoon in het prachtige Twente. Met succes.

Met de melklepel ingegoten

Dat de broers iets met melkvee zouden ontwikkelen is geen verrassing. Ze worden groot op het erf van de melkveehouderij van hun ouders. Een reis naar de Randstad en studies in Wageningen vormen de inspiratie voor de Nieuwe Melkboer. “In Wageningen leerden we veel over duurzaamheid, terwijl we in de Randstad een grote vraag naar duurzame voeding zagen.”

Een goed begin volgens Tom: “We zijn een beetje doorgeschoten in de consumptie van dierlijke producten. Op dit moment eten we gemiddeld 60% dierlijk en 40% plantaardig. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn. Dit raadt het Voedingscentrum ook aan.”

Soja van eigen bodem

En er is nog een reden, zegt Tom: “We moedigen iedereen aan die de overstap naar duurzaam voedsel maakt. Alle beetjes helpen, maar veel vergeten dat soja, kokos en amandelen eerst een hele reis afleggen voor ze bewerkt worden.”

De eerste klanten staan snel op de stoep 

Binnen het StartupFramework is het krijgen van commitment – betalende klanten – cruciaal. Commitment bevestigt dat mensen daadwerkelijk willen betalen voor de sojamelk van de Nieuwe Melkboer.  
 
Het duurt niet lang voor de eerste klanten bij de Nieuwe Melkboer op het erf staan: “We kregen al klanten toen we nog bezig waren met een prototype. We hadden nog geen machines en het productieproces stond nog in de steigers.” 

Het Investor Readiness Program  

De Twentse b(r)oers volgen het Investor Readiness Program bij OostNL. Het leert ze om hun ideale klant en markt te valideren. “Door het Investor Readiness Program kwamen we beter beslagen ten ijs. Door aannames te valideren ontdek je of je überhaupt bestaansrecht in de markt hebt. Je leert om je ideeën hard te maken.”  Tom plaatst wel een belangrijke kanttekening bij de waarde van de acceleratieprogramma’s: “Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel tijd je investeert in het programma en dus wat je aan resultaat behaalt.”  

Nieuwe producten van de Nieuwe Melkboe

Tom en Bart praten veel met experts en zijn bezig met twee nieuwe producten:  
1) Soyayoghurt 
2) Havermelk 
 
Het zijn uitbreidingen op de bestaande sojamelkmarkt. Melk die bij lokale retailers in de schappen ligt, maar ook Crisp, Gorilla en duurzame horeca kennen inmiddels de weg naar de Nieuwe Melkboer. “Crisp en Gorilla zijn prettige partners, omdat ze minder grote hoeveelheden verkopen. Verder werken we samen met Agrifirm, zij helpen met de logistiek van de Nieuwe Melkboer.” 

Het ultieme doel van De Nieuwe Melkboer 

“Er liggen mooie kansen in Nederland”, zegt Tom. Kansen die de Nieuwe Melkboer wil benutten, want het ultieme doel is het ontwikkelen van “een lokaal plantaardige keten in Nederland. We willen laten zien dat we in Nederland óók efficiënt soja kunnen produceren.”

Wat is de uitdaging?

“Het enige is de bereidheid van Nederlanders om ietsje meer te betalen voor lokale plantaardige producten, maar ook dat ziet er goed uit.”

De tip van Tom

“Hou het overzichtelijk. Aan het begin wilden we alles zelf doen. Van kweek naar oogst en van oogst naar de daadwerkelijke afzetmarkt. Uiteindelijk kom je erachter dat je alles half doet. Dat steeds meer dingen blijven liggen. Je wilt doorpakken en snel de ‘To Do’s’ afvinken. Al is dat laatste sowieso een bekende valkuil voor veel ondernemers.”

Benieuwd naar meer ondernemersverhalen. Lees alle Startup Stories! Veel leesplezier!

Deel dit artikel
Standaard afbeelding
Koen Maaskant
Artikelen: 17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden

Meld je alvast aan voor nieuwe Startup Development Report 2022.

Download report
Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 2.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van de training Startup Development Levensfase 1.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.