StartupFramework©

Het stappenplan om bedrijven doelmatig te begeleiden.

De basis van het StartupFramework©

Het adoptiemodel van Rogers

De basis van het raamwerk is gebaseerd op het adoptiemodel van Everett Rogers. Dit model laat zien dat niet iedereen binnen de doelgroep meteen staat te springen om een product of dienst aan te schaffen. Sterker nog, onderzoek toont aan dat wanneer het product bij de eerste groep kopers als negatief wordt ervaren, dat het bijna onmogelijk wordt op het product te verkopen aan potentiële klanten die zich bevinden in een latere groep in de adoptiecurve. Om deze reden focussen we eerst op de eerste klantengroep: de innovators. Wij noemen dat ook wel de earlyvangelist.

De marktgrootte

TAM-SAM-SOM

Vervolgens kijken we naar de grootte van de markt door middel van een TAM-SAM-SOM berekening. Om te weten hoeveel klanten een bedrijf mogelijk gaat bedienen, is het goed om de markt op drie verschillende lagen te definiëren. De marktgrootte is een belangrijk gegeven als investeerder, maar ook goed voor jou als begeleider om de strategie te bepalen. Wij leggen de TAM-berekening altijd naast het adoptiemodel van Rogers om te bepalen in welke levensfase het bedrijf zit.

Het model

StartupFramework©

Het StartupFramework© is een stappenplan om bedrijven doelmatig te begeleiden. Het framework is gebaseerd op de eerste drie klantengroepen van het model van Rogers en bevat vier levensfases. Wanneer een bedrijf in de eerste twee levensfases bevindt, dan noemen wij deze organisatie een start-up. Dit is een tijdelijke organisatie die op zoek is naar een schaalbaar en herhaalbaar bedrijfsmodel. Na levensfase 2 wordt dit bedrijf een scale-up, waarbij de focus ligt op de executie. Hierbij is het opschalen en optimaliseren van het bedrijfsmodel van belang.

> 0
Start-ups geanalyseerd
> 0
START-UPS BEGELEID
0 %
GROEIT INCONSISTENT

Het StartupFramework© biedt de meest waardevolle antwoorden op essentiële vragen over groei.

Door het StartupFramework© kunnen start-upadviseurs en -financiers een beter ecosysteem te bouwen. Je kunt meer focus aanbrengen in de selectie, duidelijker vaststellen in welke levensfase de start-ups verkeren en meten of ze essentiële mijlpalen bereiken.

Afhankelijk van de levensfase moet een bedrijf zich focussen op andere mijlpalen. Wanneer deze mijlpalen één voor één worden behaald, wordt de kans van slagen aanzienlijk vergroot.

Mijlpalen in het StartupFramework

Veelgestelde vragen

Het StartupFramework is er om groei van bedrijven zichtbaar te maken. Hierdoor kunnen we onderzoeken hoe start-ups groeien en wat de impact is van begeleiding op de groei van start-ups. Het model bouwt voort op het onderzoek van Startup Genome (2019) onder 34.000 Amerikaanse IT-start-ups.

Begeleiders, adviseurs en financiers gebruiken het StartupFramework voor drie doeleinden:

1. Intake
Voor iedere incubator, mentor of investeerder is het selecteren van de juiste startups een sleutel tot succes. Bespaar tijd door startups sneller te analyseren.

2. Begeleiding
Startups groeien wanneer ze activiteiten uitvoeren die gericht zijn op de mijlpalen van de huidige levensfase. Realiseer betere prestaties door ondernemers gefocust te houden met een praktisch stappenplan.

3. Reporting
Programmamanagers, mentoren en investeerders moeten de prestaties bijhouden van zowel startups als hun eigen organisatie. Gebruik tools om eenvoudig de juiste groeimetrics te presenteren aan alle belanghebbenden.

Er zijn heel verschillende soorten bedrijven in diverse sectoren. Uit analyse hebben we geleerd dat start-ups in bepaalde sectoren sneller de mijlpalen kunnen doorlopen dan andere bedrijven, maar dat voor ieder bedrijf de mijlpalen relevant zijn.

Uit onderzoek blijkt dat start-ups die zich focussen op één mijlpaal het snelst doorgroeien naar de volgende mijlpaal. Het kan zijn dat een start-up bezig is met de tweede mijlpaal of derde mijlpaal, terwijl die pas bij mijlpaal één is. Dat is niet altijd slecht, maar het is goed om zoveel mogelijk gedrag te vertonen dat relevant is voor de levensfase waarin de start-up zich bevindt.

Ja, wanneer de totaal adresseerbare markt (TAM) groter wordt, of wanneer de marktadoptie afneemt, kan een start-up achteruit gaan in het StartupFramework.

Hulp nodig met het toepassen van het StartupFramework?

We helpen je graag.

Receive A Demo

Get the Investor Readiness Scan.

 

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 2. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 4. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Houd me op de hoogte

Ontvang updates over de laatste ontwikkelingen rondom de training Startup Development – Levensfase 3. Wanneer de training beschikbaar is, ben jij de eerste die het hoort.

Download de brochure

Download de brochure van deze training.

Download het rapport

Download het Start-up Development Report 2021.